Handelingsgericht werken
Bij ons op school wordt er gewerkt volgens de principes van Handelingsgericht Werken (HGW). HGW is een planmatige en cyclische manier van werken waarbij we proberen zoveel mogelijk af te stemmen op de onderwijsbehoeften en mogelijkheden van leerlingen.
Het planmatig werken krijgt bij ons op school steeds meer vorm doordat we de HGW-cyclus een aantal keren per schooljaar doorlopen.
Na het analyseren van Cito en methodetoetsen, of bij de kleuters de observatielijsten van Kijk, worden doelen vastgesteld voor de komende periode. De leerkracht en intern begeleider kijken samen wat de onderwijsbehoefte is van de leerlingen. Bij leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, kunnen ook ouders betrokken worden. Vervolgens maakt de leerkracht een didactisch werkplan waar onder anderen in wordt beschreven aan welke doelen gewerkt gaat worden en welke leerlingen extra ondersteuning nodig hebben en welke leerlingen mogen afwijken van de basisinstructie omdat zij al verder zijn.
Het didactisch werkplan is een praktisch document, wat de leerkrachten ondersteunt bij het omgaan met de verschillen tussen kinderen in de groep en het gericht werken aan de doelen die vast gesteld zijn.
Aan het einde van een HGW-periode wordt het plan geëvalueerd. Er wordt gekeken of de leerlingen de genoemde doelen behaald hebben en wat we de volgende periode anders moeten doen wanneer de genoemde doelen niet zijn behaald. Op basis van deze evaluatie wordt er een nieuw plan voor de komende periode opgesteld.