Het Spelend leren
De kleuterklassen leren door te spelen. Ze spelen met elkaar; met materiaal en met expressiemateriaal zoals klei, verf enz. De kleuterlokalen zijn verdeeld in diverse hoeken. Zo is er een huishoek; een bouwhoek; een zandtafel; een ontdekhoek en verschillende creatieve hoeken. Vanuit het spel bereiden we de kinderen voor op het rekenen, lezen en schrijven. Hiervoor maken we ook gebruik van ontwikkelingsmateriaal, zoals een rijmspel, een telspel of een puzzel. Ter ondersteuning van onze lessen is er ook een digibord in elk lokaal aanwezig.
Tijdens de dag wisselen de volgende activiteiten elkaar af: samen in de grote kring; werken en spelen op kleedjes; aan tafels en in de hoeken; met een kleinere groep in de kleine kring; buiten spelen; gymen; kunstles en muziek. De methodes waar we mee werken (Logo3000, Met Sprongen Vooruit en De Vreedzame School) integreren we in het spelend leren. Zo draagt het spelend leren bij aan de sociaal emotionele ontwikkeling; de taalontwikkeling; de rekenontwikkeling en de motorische onwikkeling.
In de groepen 3 leren de kinderen naast de methodelessen ook door middel van spel. Er is een speelhoek; een bouwhoek; een schrijfhoek en een kunsthoek. Naast het vrije spel in deze hoeken krijgen de kinderen ook spel- en leeropdrachten. Eén keer per week is er een takenkaart met spel- en leeropdrachten die de kinderen binnen die week moeten afronden. De opdrachten sluiten aan op de doelen van de methode.